Gyakran felmerülnek kérdés a spellek kijátszásával kapcsolatban és úgy láttam, hogy egy átfogó leírás sokat segíthetne mindenkinek, hogy ez érthetőbb legyen. Így született meg az ötlet, hogy megírjam ezt a pár oldalt. A célom az, hogy rávilágítsak arra, milyen lépésekből áll egy spell kijátszása és ezek miért ilyen sorrendben követik egymást. Igyekszem ezt minél több példán keresztül szemléltetni, főleg az arra érdemesebb részeket, hogy ne legyen az egész egy érthetetlen és száraz maszlag. Habár szeretném a szabálykönyv idézeteit mellőzni, a leírást az alapján építem fel, hogy láthatóak legyenek a logikai kapcsolatok és az egész áttekinthető legyen.
0. Általános szabályok
A spell kijátszása 7 lépést tartalmaz. Ha bármelyik során a kijátszó játékos nem tud a leírtak szerint eljárni, a spell kijátszása illegálisnak minősül és a játékot visszapörgetjük a kijátszás előtti pillanatra. Versenyen ilyenkor bírót kell hívni, aki ezt elintézi. Bíró hiányában a legfontosabb dolgok, amiket ilyen esetben tenni kell:
• A kijátszott lap visszakerül kézbe;
• A kijátszáshoz elfordított földek visszafordulnak és a mana eltűnik a poolból;
• A spellt kijátszó játékos visszakapja a prioritást.
Pl.: Kijátszom az Aurelia’s Fury-t, kijelölöm a célpontokat, elosztom a sebzést, majd észreveszem, hogy nem raktam bele vörös manát. Megpróbálom újra, de kiderül, hogy az egyik célpont hexproofos.
1. Bejelentés
Az első lépésben a spellt kijátszó játékos bejelenti a szándékát a spell kijátszására, majd a lapot (vagy a lap másolatát) a stackre teszi, így ez lesz a stack tetején lévő objektum.
2. A kijátszás menetét meghatározó döntések
Ha a spell kijátszásához választanunk kell két vagy több opció közül, akkor azt rögtön a bejelentés után meg kell tenni. Hasonló a helyzet a splice képesség használatánál is, azt is ekkor kell bejelenteni.
Ha a spellt alternatív vagy kiegészítő (additional) költségekkel szeretnénk kijátszani, azt most kell bejelenteni (kiegészítő költségek pl.: buyback, kicker, convoke; alternatív költségek pl: flashback, overload, bármilyen „play it without paying its mana cost” szövegű kijátszási lehetőségek). Egyidejűleg nem fizethető két alternatív költség (nem lehet tehát Snapcaster Mage segítségével úgy flashbackelni egy Force of Willt, hogy exile-ba rakok egy kék lapot és fizetek egy életet, mert mindkettő egy alternatív költség), de alternatív és kiegészítő költség igen (Snapcaster Mage segítségével flashbackelt lap kicker költségét továbbra is ki lehet fizetni). Ha a spell költségében változó van (X), annak az értékét itt kell megmondani. Ha a spell költségében hibrid mana van, meg kell mondani, melyik mana lesz kifizetve (a Pit Fight 1{R/G} költsége 1R vagy 1G lesz). Phyrexian mana esetén is ekkor kell dönteni az élet fizetéséről (a Birthing Pod 3{GP} költsége 3G vagy 3 + 2 life lesz).
Fontos, hogy ezen lépés során csak bejelentésről van szó, semmilyen költséget (élet, mana, stb.) nem kell fizetni egészen a 7. pontig.
Erre a lépésre azért most van szükség, mert a legtöbb lap esetében a kiegészítő költségek kifizetésével a lap jelentősen megváltozhat (pl. új célpontjai lehetnek). Éppen emiatt kell ezeket a döntéseket a legelején meghozni.
Pl.: Az egyik kedvenc állatorvosi lovam a Blast from the Past. Ha el akarod cyclingolni 2-ért, bekapcsol a madness. Kijátszod a lapot a madness (alternative) költségért, fizetsz rá egy kickert (additional) és egy buybacket (additional) is. Mindhárom képépesség alkalmazását ebben a szakaszban kell bejelenteni.
Pl.: A Cryptic Command másik nagyon jó példa arra, hogy miért kell a módok közül előbb választani, mint célozni. A négy lehetséges módja közül 2-t kell választani. A „Tap, Draw” módban a spellnek nincs célpontja, míg „Counter, Draw” módban 1 van neki, a „Counter, Bounce” mód pedig két célpontot követel meg.
3. Célpontok
Miután az összes döntést megvan, ami a spell tulajdonságait meghatározza, jöhetnek a célpontok. Ekkor a spellt kijátszó játékos bejelenti, hogy a spell egyes célpontjának (target szó) milyen célpontot választ. A célpontok száma és típusa természetesen változhat annak függvényében, hogy az előző lépésben milyen döntéseket hoztunk (Cryptic Command példa; a Jiltnek egy célpontja van, kicker esetén viszont kettő). Ha a spellnek változó számú célpontja van (Aurelia’s Fury, Blessings of Nature), először meg kell határozni a célpontok számát, utána pedig kijelölni őket.
Ha egy spellen egyszer szerepel a target szó, de ahhoz több célpontot is kell választani (tipikusan az „up to X target” vagy a „two target”), akkor ugyanaz a célpont nem választható kétszer (Ashes to Ashes nem játszható ki, ha csak egy lény van a játékban, mivel az a lény nem választható kétszer). Ellenben ha a spellen többször szerepel a target szó, ugyanaz a célpont választható akár mindegyiknek (a Seed of Strength célozhatja háromszor ugyanazt a lényt), feltéve, hogy megfelel a célpontra vonatkozó kirtériumoknak (Toils of Night and Day például nem célozhatja kétszer ugyanazt a lényt, de a Decimate célozhatja egyszerre a Greate Furnace-t mint artifact és föld, valamint a Lucent Liminidet mint enchantment és lény). A továbbiakban ez(ek) a célpont(ok) lesznek a spell célpontja(i).
4. Szétosztás
A célpontok kijelölése után, amennyiben a kijátszáshoz el vagy szét kell osztani valamit (például életet, sebzést, jelzőket), azt most kell szétosztani. Bármi is lesz szétosztva, minden célpontnak legalább egyet kell kapni belőle. (Nem lehet tehát megcélozni egy Phantasmal Image-et és egy Deathrite Shamant egy Forked Bolttal úgy, hogy mindkét sebet a sámán kapja, mondván, „Az image majd belehal a célzásba”) .
5. A költség megállapítása
Most jön az a része a dolognak, ahol eléggé el lehet veszni: meg kell állapítani a kijátszás költségét. Bizonyos hatások csökkenthetik, vagy növelhetik a költséget (Grand Arbiter Augustin IV). A szabálykönyv elég röviden lerendezi a költség megállapítását: a kijátszási költség nem más, mint a manaköltség (vagy alternatív költség, ha azt választottuk) belevéve az összes kiegészítő költséget, plusz az összes növelés, mínusz az összes csökkentés (0 alá nem csökkenhet a költség). Végül az összes olyan hatást hozzávesszük, ami az így kiszámított értéket veszi figyelembe (Trinisphere).
Az ezután kialakult költség lesz a végleges költség, ezt már semmi sem módosíthatja a kijátszás befejezéséig. Erre egy példa a 7. pontban lesz.
Ebben a formában néhány megjegyzést azért szeretnék hozzátenni a fentihez: amikor költség növelő és csökkentő hatásokat figyelembe vesszük, minden esetben abból a költségből indulunk ki, ami a spell alapköltsége (vagy alternatív költség) plusz az összes kiegészítő költség. Néhány példa. Minden esetben egy Ruby Medallion és egy Helm of Awakening van játékban, így minden spell 1 színtelennel, a vörös spellek pedig 2 színtelennel kerülnek kevesebbe.
• A Lava Spike manaköltsége továbbra is R mivel színtelen csökkentés nem alkalmazható.
• A Lava Spike, amihez egy Glacial Ray van Splice-olva RR-ért játszható ki (1RR lenne, ezt csökkentjük még egy színtelennel) és két célpontja van, amiből az egyik kötelezően egy játékos, a másik lehet lény vagy játékos
• A Jilt manaköltsége kickerrel 1UR (2UR lenne eredetileg), mivel a Ruby Medallion nem érvényesül (hiába van a költségben vörös mana, a spell nem lesz vörös)
• A Lotus Petal továbbra is 0-ba kerül
• A Living Endet továbbra sem lehet kijátszani
• A Madnesselt Arrogant Wurm 1G-be kerül
• Ha Trinisphere van játékban, a Lava Spike, amihez egy Glacial Ray van Splice-olva 1RR-be kerül (1RR lenne, ez csökken RR-re, majd a Trinisphere kiegészíti 1RR-re)
• Ha Trinisphere van a játékban, az „ingyen” Force of Will három színtelen manába kerül
6. Mana ability aktiválás
Ha a spell kijátszásához szükséges mana, ekkor lehetőség van manát adó képességeket aktiválni.
Pl.: A Devastating Summons kiegészítő költsége, hogy X földet kell feláldozni. Mivel a költség kifizetése csak a következő (7.) lépés, most még ki lehet nyerni belőlük a manát.
Megj.: A Fireblast alternatív költségért való kijátszása esetén (2 Mountaint kell áldozni), nem lehet kinyerni a földekből manát a spell kijátszása közben, mivel a Fireblast kijátszásához nem szükséges mana, így ebben a lépésben nem lesz lehetőség mana ability-ket használni. Persze a spell kijátszása előtt ki lehet nyerni belőlük a manát.
Megj.: A Deathrite Shaman képessége céloz, ezért nem lehet mana ability, tehát nem használható ebben a szakaszban.
7. Manaköltség kifizetése
A spellt kijátszó játékosnak ki kell fizetnie a költséget. A költség egyes részei tetszőleges sorrendben fizethetők, de a teljes költséget ki kell fizetni.
Pl.: A Skulltap egy további költsége, hogy fel kell áldozni egy lényt. Ha a játékban van egy Thunderscape Familiar, a Skulltap manaköltsége 1B helyett B lesz. Mivel az 5. pont óta a manaköltség már fixálva van, ha feláldozom a Thunderscape Familiart a Skulltapnek, akkor a manaköltsége továbbra is B marad.
Pl.: A játékban van két Chromatic Sphere, szeretnék kijátszani egy Frogmite-ot. A Frogmite Affinity for Artifacts képessége miatt összesen 2 manába kerül. A hatodik lépésben, amikor aktiválhatok mana ability-t, feláldozom a két Chromatic Sphere-t, így 0 artifact marad a játékban. Ennek ellenére a Frogmite-ért továbbra is 2 manát kell fizetni
Megj.: A Convoke egy érdekes jószág, rengeteg szabálykérdést lehet találni vele kapcsolatban. Hármat érdekes szituációt emelnék ki ezek közül: Adott a Siege Wurm nevű kártya, melyet ki szeretnék játszani valamint egy untappelt Centaur Omenreader, Wild Cantor és Wall of Roots a játékban. A fal képessége aktiválható a 6. lépésben (vagy kijátszás előtt) és el is tappelhető a Convoke-nak. A kentaur képessége nem tudja csökkenteni a Wurm költségét, mert csak 7. lépésben kellene tappelni, de addigra a Wurm költsége már rögzített (5. lépés). A kántor pedig nem tappelhető és áldozható egyidejűleg, hiszen a 6. lépésben kellene áldozni a manaadáshoz vagyis a 7. lépésben már nincs a játékben.
Ha eddig a pontig eljutottunk, hátra lehet dőlni (a sokszor nem olyan kényelmes) székben, a spell ki van játszva.
Minden triggerelt képesség, ami a spell castolására kapcsol be vár idáig és csak most triggerel (Cascade, Extort, Storm, stb.) és egy ún. APNAP (Active Player, Non-Active Player) sorrendben kerülnek a stackre. Az aktív játékos minden esetben az, akinek a köre van, a nem aktív játékos pedig akinek nem. Tehát először az aktív játékos felpakolja a dolgait, majd a nem aktív játékos is.
Ezután, ha a spell kijátszójának volt prioritása, akkor visszakapja azt (ez a normál eset, ha nem volt prioritása, az azt jelenti, hogy valami más effekt közben van a játék, pl.: Cascade). Erről bővebben itt olvashatsz.
Raleth