Amiről most írni fogok, egy régóta fennálló probléma, amelynek a gyökerei abban keresendők, hogy a játékosok és a bírók máshogy tekintenek a versenyre, mint egészre, magukra az egyes lejátszott meccsekre, valamint a játékosok által vétett hibákra és az ezekkel összefüggésben kiosztott büntetésekre. Igyekszem egy-egy fő kérdéskör szerint haladni, hogy áttekinthetőbb legyen az olvasmány:
1. Mik azok a versenyszabályok?
Azzal még viszonylag sok játékos tisztában van, hogy a játékszabályokat egy terjengős dokumentum, a Comprehensive Rules (CR) tartalmazza, amelyet, ha nem is olvastak végig soha, többé-kevésbé ismernek. Ugyanez viszont nem mondható el a versenyszabályokat lefektető Tournament Rules (TR), valamint a büntetéseket és azok kiosztásának módját tartalmazó Infraction Procedure Guide-ról (IPG). Ez utóbbi egyébként kifejezetten a bíróknak készült, hiszen egy játékosnak nem feltétlenül szükséges tudnia, hogy milyen szabályszegést milyen eljárás és büntetés követ – ám azt annál jobban kellene tudni, hogy mik azok a szabályok, és mivel szegi meg őket.
Általános fogalma persze – reményeim szerint – a legtöbb játékosnak van arról is, hogy a versenyen mit szabad és mit nem: ha ráborítod az asztalt az ellenfeledre, szándékosan csalsz, vagy gumicsirkével inzultálod a bírót (Kiss Sándort ez úton is üdvözlöm az ötletért), akkor ki fognak zárni a versenyből. Vannak – sajnos – kevéssé közismert dolgok is: ha a játékosok úgy döntenek, hogy kockadobással/pénzfeldobással döntik el a mérkőzést, netán az egyikük ellenszolgáltatást ajánl fel a másiknak azért, hogy adja fel a meccset, bizony, azért is kizárás jár.
Ez persze csak ízelítő – maga a TR minden szabályt tartalmaz, amit egy játékosnak ismerni illik, sőt, és ezt talán még kevesebben tudják, a TR tartalmazza azt is, hogy egy versenyen résztvevő játékostól alapvető elvárás, hogy a TR szabályait teljes terjedelmében ismerje!
A részletszabályokra természetesen nem térek itt ki, hiszen nem az a célom, hogy magyar nyelven ismertessem az általános tudnivalók mindegyikét, érintőlegesen azonban mindenképp szerettem volna felhívni a figyelmet arra, hogy létezik egy dokumentum, amely pontosan rögzíti, hogy milyen elvárások vannak egy játékos versenyen tanúsított magatartásával szemben. A linket az érintett dokumentumokhoz a cikk végén találjátok.
Ennyi bevezető után el is érkeztünk az egyik kulcskérdéshez, amiről voltaképp írni szerettem volna:
2. Milyen szintjei vannak egy versenynek és miért kell oda bíró?
Szögezzük le, ami alapvető:
A) a játékos azt várja a versenytől, hogy jól szórakozzon és játéktudását bizonyítva jó eredményeket érjen el, díjakat nyerjen, stb.
B) a DCI - vagyis lényegében az összes Magic versenyért felelős szervezet - azt várja a versenytől, hogy a játékosok jól szórakozzanak, és játéktudásukat bizonyítva jó eredményeket érjenek el, díjakat nyerjenek, stb…. a DCI által meghatározott szabályok szerint.
Hol itt a probléma? Ott, hogy a játékosok hibáznak. Ha mindig, mindenki szabályosan játszana és sem szándékosan, sem akaratlanul nem vétene a CR, illetve a TR-ben foglaltak ellen, valószínűleg nem lenne ránk nagy szükség. De ez nem így van. Így hát a DCI kénytelen volt megalkotni bizonyos mércéket, standardokat, amiknek a követését előírja az összes versenyen. Az ilyen standardokat teszi közzé például a már említett dokumentumokban. Így hát vannak versenyszabályaink, vannak ezeket jól ismerő bírók, akik érvényt szereznek nekik, így a DCI hátradőlhet a székében, ahol van bíró, ott tuti olyan verseny zajlik majd, amilyet ők elképzeltek.
A DCI ugyanakkor azt is felismerte, hogy nem alkalmazhat ugyanolyan büntetéseket, nem támaszthat ugyanolyan elvárásokat a játékosokkal szemben egy néhány booster-es főnyereményű FNM-en, mint egy komoly pénzdíjazású Pro Tour-on. Kialakított tehát egy rendszert, amelyben minden versenyt Regular, Competitive vagy Professional jelzővel tud illetni (szintén a TR tartalmazza, hogy melyik verseny mely szinthez tartozik), és ennek keretében igyekszik a komolyabb versenyeken elkövetett hibákat szigorúbban szankcionálni.
Míg a Regular szintű versenyekre egy külön, rövidke dokumentum vonatkozik, ott büntetést is csak súlyos szabályszegésekért lehet összeszedni, elsősorban azt tartják szem előtt, hogy a játékosok jól akarják érezni magukat, addig a Competitive és Professional versenyeken már más a helyzet. Ezeken a DCI megköveteli, hogy a játékos ismerje jól a szabályokat, ha vét ellenük, fogadja el azt a büntetést, ami az ő okulását szolgálja (hogy legközelebb ne hibázzon) és hogy tűrje el, hogy a „móka” faktor háttérbe szorul éppen azért, mert itt már komoly nyereményekért küzdenek az ellenfelek, így a hibákat a DCI nem tudja annyira tolerálni, mint egy Regular szintű megmérettetésen.
3. Mikor kell bírót hívni?
Az alapvető probléma a játékosok hozzáállásával, hogy a legtöbb nem érti, hogy amikor elmegy egy Competitive szintű versenyre „miért kap büntetést, amikor az ellenfelével megbeszélték/kijavították önállóan a dolgot, és egyébként sem volt szándékos a szabálytalanság, és különben sem hívta senki a bírót”. Olyan visszajelzéseket kapok rendszeresen, hogy „de hát én játszani jöttem”, meg „én nem is hívok bírót az ellenfelemRE (erre még visszatérek), ha hibázik, mert nem úgy akarok nyerni, hanem tisztességes játékkal.”
Ez az alapjaiban rossz hozzáállás, amit – hangsúlyozom - számtalan játékosnál rögzülni látok, egyértelművé teszi a számomra, hogy e versenyzők nem értik meg, hogy amikor egy Competitive versenyre beteszik a lábukat, onnantól kezdve alávetik magukat a DCI által megszabott versenyszabályoknak, és nem számít, hogy otthon, a fotelben ülve hogyan képzelte el a versenyzést, tudomásul kell venni, hogy vagy a versenyszervező által meghatározottak szerint játszik, vagy szabálytalanul.
A sokat emlegetett, „elvárhatóan jól ismert” Tournament Rules bizony kimondja, hogy ha egy Competitive versenyen vagy, és észreveszed, hogy az ellenfeled hibázik, vagy bármilyen szabályszegés történik bárkinek a részéről, kötelességed bírót hívni.
Lehet, hogy te „játszani jöttél” (sőt, ez remélhetőleg így is marad), és eltökélted magadban, hogy márpedig te nem hívsz bírót, inkább „rendes leszel” az ellenfeleddel és megengeded neki, hogy korrigáljon egy-két szituációt, de ez nem erről szól. Bírót hívni NEM jófejség, vagy rosszindulat kérdése. Bírót hívni kötelesség. A bírót nem az ellenfeledRE hívod, mint valami kiéheztetett hiénát, hogy tépje őt széjjel, hanem segítségül hívod, mert az ő feladata érvényesíteni a DCI akaratát – például azt illetően, hogy egy kisebb hiba miatt visszapörgetjük-e a játékot, esetleg egy elfelejtett triggert feltehettek-e a stackre, stb.
Valahányszor nem így teszel, megszeged a Tournament Rules-t, rosszabb esetben saját magadat is gyanúba keverheted, akár büntetést is kaphatsz. Példának okáért: ha az ellenfeled felajánl neked egy-két boostert azért, hogy cserébe feladd a meccset, és ekkor nem hívsz oda azonnal egy bírót, mind a kettőtöket ki fognak zárni a versenyből, mert az a DCI felfogása, hogy ekkor esetleg fontolgatod az ajánlatot, azért nem szólsz senkinek.
Arra szeretnék tehát kérni minden játékost, hogy amikor egy legalább Competitive szintű versenyre megy, ne a saját elgondolásai szerint, hanem inkább szabályosan, a TR rendelkezéseit betartva játsszon, mert a saját dolgát is megkönnyíti vele. Ha nagyon félénk az illető, nyugodtan elmagyarázhatja az ellenfelének, hogy a bírót azért hívja, mert:
- az a biztos
- saját maga nem tudja pontosan, hogy mit kell csinálni a hibával
- kötelesség, a TR alapján.
Higgyétek el, a bíró nem fog automatikusan büntetést, vagy „ingyen előnyt” adni az őt hívó játékosoknak. Csakis azért van ott, hogy a szabályok szerinti eljárást biztosítsa. Így például meg fogja mondani, hogy hiba esetén mi a helyes korrekció és mi az esetleges büntetés. Fontos, hogy ha magad észlelted, hogy hibáztál, és hívsz egy bírót, még enyhébb is lehet a büntetésed!
A TR és az IPG sokat változott az utóbbi időben, főleg az észre nem vett triggered abilityk kapcsán, amelynek hála, az ellenfél mulasztásáért már nem is lehet büntetést kapni, így még kevesebbszer fordul elő, hogy a bírót hívó játékos esetleg úgy érezze, hogy inkább jobb maguk közt megoldani a problémát.
Megjegyzem azt is, hogy aki rendszeresebben követ el, netán ugyanolyan hibákat, és sosem hív bírót, annál jóval könnyebben felmerül a gyanú, hogy esetleg szándékosság is van a dologban.
4. Összegzés
Mindezeket a szabályokat a DCI egységesíteni kívánja az összes versenyén. Az a végcél, hogy a játékosok ismerjék a standardokat, és minden – egyező szintű – versenyen ugyanazt a bánásmódot kapják. Ami az ellenfél hibája esetén neki szankcióként jár, azt nem miattad kapja, nem is a bíró miatt, hanem a saját szabályszegése miatt. Más versenyen, más bíró is ugyanazt a büntetést fogja neki adni, és ha te elköveted azt a hibát, neked is ugyanaz jár. Ez ennyire egyszerű.
A büntetések célja a játékos okulása. Hogy legközelebb ne kövessen el ugyanazt a hibát. Ez a DCI filozófiája. Természetesen benne van a dologban, hogy a kedvedet elrontja egy-egy büntetés, de az is biztos, hogy ha ez történik, legközelebb is emlékezni fogsz rá, nem hibázod el még egyszer ugyanazt. Ez egy „szükséges rossz”, amelynek köszönhetően biztos lehetsz abban, hogy fair versenyen veszel részt!
Ha jó játékos vagy, aki kevés hibával, szabályosan játszik, akkor minden versenyen előnyben leszel a többiekkel szemben! Ne feledjétek: NEM a ti döntésetek, hogy büntetést kap az ellenfél, hanem a DCI-é, márpedig ti is az ő szabályai szerint játszotok.
A bírók pedig azért vannak ott, hogy mindennek érvényt szerezzenek.
Úgy gondolom, hogy a végső célt akkor érjük el, ha a játékosok már nem vonakodnak és nem is félnek bírót hívni egy-egy hibánál, illetve, ha egy játékos úgy kap büntetést, hogy közben kizárólag saját magára haragszik – hiszen ő követte el a hibát, nem az ellenfele és nem a bíró.
Remélem, hogy sikerült valamennyire árnyalnom a témáról alkotott képeteket, és hogy magabiztosabban, illetve, ha lehet, még szabályosabban fogtok ezután versenyezni, a bírókhoz pedig bátrabban, bizalommal fordulni.
A folyamatosan frissülő versenyszabályokat és egyéb dokumentumokat ezen a linken találjátok meg: http://www.wizards.com/default.asp?x=dci/doccenter/home
Akelir